2015
Kwestie związane z zapewnieniem bezpieczeństwa stanowią główną podstawę do skierowania określonych osób na obowiązkowe testy psychologiczne, które służą ocenie poziomu funkcji psychicznych i psychomotorycznych. Dotyczy to kilku grup kierowców.
Na testy psychologiczne zostają wysłani przede wszystkim kandydaci na kierowców zawodowych w kategoriach C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E oraz ci, którzy przedłużają ważność tych uprawnień. Również osoby pragnące zostać kierowcami tramwajów muszą odbyć owe testy. Kolejną grupą zawodową zobligowaną do przeprowadzenia testów psychologicznych są kandydaci na instruktorów jazdy oraz egzaminatorzy. Także kierowcy taksówek nie mogą pracować bez ważnych testów.
Niektóre zawody wymagają wyjątkowej sprawności psychofizycznej. Mowa tutaj o operatorach maszyn budowlanych i maszyn drogowych, typu ładowarki, koparki oraz o operatorach maszyn dźwigowo-transportowych, które są sterowane z poziomu roboczego, czyli wózków widłowych, żurawi lub suwnic. Dlatego też zarówno kandydaci, jak i osoby już wykonujące owe prace zostali objęci obowiązkiem przeprowadzenia testów psychologicznych.
Pozytywny wynik testów staje się podstawą do wydania stosownego zaświadczenia.